tiistai 5. huhtikuuta 2011

03 & 04 Suosikkisarjani ja suosikkisarjan kirja

Mulla on muutama suosikkisarja: muumit, Montgomeryn Annat ja Runotytöt sekä Alcottin Pikku naisista alkava sarja. Sen sijaan ns. aikuisten kirjoista en osaa nimetä mitään suosikkisarjaa. Toki olen lukenut paljonkin dekkareita (mm. Lehtolaisen Kalliot, Christien Poirotit ja neiti Marplet), joita voi pitää sarjoina, muttei niistä oikein selkeää suosikkia löydy. 

Aiemmin olen jo kirjoittanut mm. Annoista ja Pikkun naisista, joten tässä tulkoon esille ihan uusi sarja: Rauha S. Virtasen Selja-kirjat. Nekin ovat lapsuuden ja nuoruuden lukuelämyksiä, joihin olen palannut vielä aikuisenakin. Seljoista ehdoton ykkönen on sarjan aloittava Seljan tytöt.

4 kommenttia:

  1. Kiva kun nostit Seljat esiin haasteen puitteissa! Oma suosikkini olisi ehkä Tapaamme Seljalla tai Virva Seljan yksityisasia. Kaksi uusinta osaa ovat hienoja, mutta niiden parissa tuli kyllä ikävä 50-60-lukujen Leppäkertunkujan idylliä...

    VastaaPoista
  2. Itse asiassa ensimmäinen Rauha S. Virtasen kirja, jonka luin, oli Tuletko sisarekseni. Sain sen lahjaksi 1970-luvulla, kun olin pieni koululainen. Meillä ei ollut kovin paljon kirjoja ja siten tuo kirja oli aarre. Ja sen jälkeen luin sitten Seljatkin. Muistan itse asiassa yhden sunnuntai-illan, jolloin luin jotain Selja-kirjaa lapsuuskodin kamarissa. Kirjat olivat minulle jo silloin hyvin tärkeitä, ja rakkaus niihin on säilynyt.

    VastaaPoista
  3. Pikaisesti (mulla on tänään itselleni asettama deadlinepäivä yhden luvun suhteen). Miten minä unohdin Seljan tytöt suosikkisarjastani?!?! Ok, Annat ovat vielä ihanampia, mutta että en edes maininnut seljoja... Onneksi olen viittaillut niihin muissa yhteyksissä. Nolottaa. :)

    VastaaPoista
  4. Katja, ei kaikkea voi muistaa. :-) Itsellekin seljat tuli mieleen vasta kirjahyllyllä. Olenkin viime päivien aikana eräänkin kerran kulkenut työhuoneen ja kirjasto-/vierashuoneen ja makuuhuoneen väliä kirjoja etsiessäni (työhuoneessa on vain tutkimuskirjallisuutta, kirjasto- ja makuuhuoneissa asustelevat mm. romaanit, runot, mietelmät). Pitäisi siis saada yksi iso huone vain kirjoille....

    VastaaPoista

Ilahduta bloggaajaa kommentilla!