maanantai 18. huhtikuuta 2011

17: Lempparisitaatti

Osa kanssabloggaajista on maininnut, että he keräävät lainauksia lukemistaan kirjoista, kun taas osa ei moista harrasta. Kuulun ensimmäiseen joukkioon ja kirjoittelen sitaatteja vihkoihin, muistikirjoihin tai erillisille pikkulapuille. Tosin en enää viime vuosina ole ollut yhtä innokas sitaattien kirjaaja kuin joskus aiemmin, mutta kyllä nytkin kirjoittelen ylös sellaisia tekstinpätkiä, jotka ilmaisevat kauniisti, oivallisesti ja muuten vain hienosti jonkin asian.

Yksi itselleni merkittävä sitaatti on yhden suosikkikirjailijani Bernhard Schlinkin vuonna 1998 suomennetusta kirjasta Lukija. Sitaatti kertoo jotain olennaista kirjoittamisesta, tarinoista ja kirjoista:

Sittemmin olen mielessäni kirjoittanut meidän tarinamme monta kertaa, aina vähän eri lailla, aina mukaan tulee uusia kuvia, uusia käänteitä ja ajatuksenriekaleita. Niinpä tämän paperille kirjoitetun version ohella on olemassa monta muuta. Sen, että kirjoitettu versio on se oikea, näkee siitä että sen olen kirjoittanut ja niitä muita en. Kirjoitettu versio halusi tulla paperille pannuksi, ne monet muut eivät. 

http://goo.gl/TyKhx




PS. Olen ollut pari päivää hissukseen, koska olen potenut aika rankkaa flunssaa. En ole oikein jaksanut kirjoittaa, mutta lukenut kyllä olen. Huomenillalla on lukupiirin kokoontuminen (keskustellaan Jalosen Poikakirjasta). Toivotaan, että voimat ehtii siiheksi palautua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta bloggaajaa kommentilla!